Mønter i undervisningen
I bekendtgørelserne for historieundervisningen i gymnasiet og hf
kræves udtrykkeligt, at ikke-skriftlige kilder indgår i undervisningen
samt i eksamensopgivelserne.
Få kilder er så direkte som mønterne en del af den historiske
virkelighed i hele Danmarks historie og derfor så velegnede til
at belyse forskellige facetter af denne:
kunstneriske, tekniske, økonomiske, politiske, religiøse,
heraldiske og modemæssige emner - for blot at nævne nogle
få - kan direkte studeres på mønterne.
Det kan derfor undre, at der ikke eksisterer noget brugbart
undervisningsmateriale om danske mønter. For et par menneskealdre
siden gjorde Overinspektør ved Den kongelige Mønt- og Medaillesamling,
Georg Galster, sig nogle tanker om dette problem (se litteraturlisten),
men artiklen er desværre i vidt omfang forældet.
Det er denne WEB-sides formål at tilvejebringe et moderne
udgangspunkt for undervisning i danske mønter og møntforhold
- dels ved afbildninger og beskrivelser af danske mønter
med udgangspunkt i
- dels ved gengivelse af vigtige dele af
den numismatiske
litteratur vedrørende danske mønter og dansk møntvæsen
- dels ved hjælp af et omfattende møntleksikon opdelt i
- dels ved hjælp af konkrete forslag til danske mønters
anvendelse i historieundervisningen på gymnasialt nivaeu.
- Endelig erindres om, at bekendtgørelserne for historieundervisningen
i gymnasiet og hf forudsætter integration af EDB i undervisningen.
Endnu er mængden af anvendelig EDB til historieundervisningen
sørgeligt begrænset. Med denne WEB-side håber vi at kunne afhjælpe
en lille flig af denne mangel.
Litteratur:
Tilbage til Dansk Mønt